Het belang van slaap

Weet u nog hoe u zich voelde voordat u in bad stapte? U hoeft zich alleen maar in warm water te dompelen en hoewel het u onmiddellijk ontspant, heeft het ook een gevolg voor de bindweefsels in uw hele lichaam en in uw bindweefselruimtes. Heel eenvoudig, bindweefsel is weefsel dat de cellen van het lichaam met elkaar verbindt. Dus, door de gezondheid van uw bindweefsel te verbeteren, verbetert u de gezondheid van uw lichaam en geest.

Het lichaam heeft een natuurlijk vermogen om zichzelf te repareren. Net zoals we onze auto kunnen repareren met de juiste brandstof en water en hem efficiënt rijdend kunnen houden, zo hebben we ook een natuurlijk vermogen om ons lichaam te genezen en gezond te houden. Het bindweefsel in ons lichaam is te vergelijken met de bekleding van een auto. Het is zeer buigzaam en flexibel van aard, zodat we het gemakkelijk kunnen aanpassen om de spanningen te weerstaan die erop worden uitgeoefend. Het probleem is dat ons lichaam er veel vaker druk op uitoefent dan we willen toegeven. Na een zware dag, een verkoudheid of een 'griepje' is het heel moeilijk om eraan te denken om het 'uit te trekken'. Als gevolg daarvan verliest het zijn plooibaarheid en doeltreffendheid, en al gauw zal het, als het niet regelmatig wordt 'uitgescheurd', een tekort gaan vertonen. Het zal beginnen te verslechteren, en dan te falen. Dus of u nu een slapelozen bent of aan slaaptekort lijdt, het loont om 'bij te blijven'.

Hoewel velen van ons het belang van slaap inzien, krijgen we er niet altijd genoeg van en als we er genoeg van krijgen, kan het onregelmatig en onrustig zijn. In plaats van slaperigheid en uitputting ervaren we misschien iets aangenamer. Soms hebben we gewoon een geval van de "dagen van ons leven in beslag genomen door een". Dit kan een beetje ontnuchterend zijn, vooral als je bedenkt wat we aan slaap zijn kwijtgeraakt door stress, examens of de andere routineactiviteiten die we zo moeilijk kunnen opgeven.

Als je moeite hebt om de slaap te krijgen die je nodig hebt, zelfs al is dat maar vijf of zes uur per nacht, zijn er dingen die je kunt doen. Het eerste wat u moet doen is een ademhalingspatroon uitwerken. Concentreer u, terwijl u ongestoord en ontspannen bent, op een langzame en diepe ademhaling, waarbij u uw lippen op elkaar klemt. Wees u bewust van de lucht die uw longen vult en uit uw neusgaten stroomt. Terwijl u dit doet zult u merken dat uw handen en armen zich zullen beginnen te ontspannen, alsof u tarweveldhaver bent dat in zijn gewone doen groeit. Geweldig! Merk nu op wat uw patroon is. Zorg ervoor dat u deze oefening herhaalt, twee keer per dag, op bepaalde tijdstippen gedurende de dag. Het resultaat zou moeten zijn dat u zich steeds meer ontspannen gaat voelen, bijna alsof u slaapt!

Een andere, zeer effectieve ontspanningsmethode is meditatie. Persoonlijk vind ik dat dit een bijkomend voordeel heeft, namelijk dat het wat meer leeftijdsgebonden is. Het maakt niet uit hoe je het doet, ga gewoon in een comfortabele houding zitten, laat je handen en voeten op de grond rusten, vouw ze op, en begin diep adem te halen. In het ideale geval moet u uw ademhaling zachtjes kunnen controleren, naar believen, en de duur van uw ademhaling moet ongeveer vijf seconden zijn. Houd dit vijftien minuten vol, twee keer per dag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.